Amnesty online

Hvem er Amnesty?

Amnesty er en organisasjon som verden over jobber med å sikre menneskerettigheter. Organisasjonen består av både ansatte og frivillige som arbeider for frihet, likeverd og rettferdighet. Amnesty Norge ble etablert i 1964, og har i dag ca. 100 000 medlemmer. Videre har Amnesty som mål å avdekke brudd eller overgrep på menneskerettigheter. Amnesty er en politisk uavhengig organisasjon, som har tusenvis av støttespillere verden over. Men hva gjør egentlig organisasjonen for å kommunisere til alle disse støttespillerne og medlemmene? Og hva slags type kanaler går kommunikasjonen igjennom? Dette skal jeg kikke nærmere på i dette blogg innlegget.

Om Amnesty | Amnesty International Norge
Bilde hentet fra Amnesty.com

Amnestys digitale kanaler

Jeg ville beskrevet Amnesty som en organisasjon som bruker digitale plattformer aktivt. Jeg mener Amnesty er flinke til å bruke plattformene til å skape oppmerksomhet til organisasjonen, men også til å spre viktig budskap om menneskerettigheter.

Instagram

Amnesty Norge har en ryddig og oversiktlig Instagram-konto. Det er enkelt å navigere seg rundt, og alle innleggene har en type overskrift slik at man vet hva posten handler om. I skrivende stund har kontoen 82,6 tusen følgere. Kontoen har også sortert informasjon om forskjellige temaer i ulike stories-høydepunkter. Dette gjør det enkelt for å klikke seg inn på kontoen hvis man kun ønsker å lese om et spesielt tema.

Hvis jeg skal utsette på en ting, vil det være at prosessen med å signere seg til Amnesty er litt lang. Denne prosessen kunne de gjort kortere, noe jeg mener kunne ført til flere signeringer.

Skjermbilde av Amnesty Instagram-profil

Facebook

Facebook-siden til Amnesty Norge har skrivende stund imponerende 156 466 likes. Denne uken har profilen også byttet profilbilde til regnbue-fargene for å vise støtte til Pride. Videre fokuserer profilen på å skrive innlegg om saker som engasjerer organisasjonen, samt dele små videoklipp.

Skjermbilde hentet fra Amnesty Facebook profil

TikTok

TikTok er en app hvor man kan dele 60 sekunders videoer. Flere markedsførere mener at TikTok er en app som flere bedrifter burde benytte i sin markedsføring, på bakgrunn av det enorme publikumet som kan nås. Amnesty har en TikTok konto som i skrivende stund har 4403 følgere og er verifisert (TikTok har gitt dem et merke som bevis på at denne brukeren faktisk tilhører organisasjonen). Her deles det også videoer, danser og «memes» som fremmet viktige budskap.

Skjermbilde hentet fra Amnesty TikTok profil

Digitale målsetninger

På bakgrunn av Amnestys aktivitet i sosiale medier, tenker jeg at deres viktigste målsetning vil være å samle signaturer, samt skaffe økonomiske donasjoner til å drive organisasjonen videre. For å klare dette, er organisasjonen nødt til å være til stede på sosiale medier for å spre informasjon og skape engasjement.

Eksempler på slike saker, er for eksempel saken om drapet på George Floyd, som ledet til demonstrasjonene i forbindelse med BLM. Under en slik internasjonal dugnad som dette var, er det viktig at Amnesty bruker sine plattformer til å spre budskap, samt skape engasjement til fremtidige saker de vil engasjere seg i. Ved å se hvilke saker folk flest engasjerer seg i, kan de benytte dette til senere med å optimalisere de sosiale plattformene sine med relevante innlegg.

SEO og organisk søk

Ved å søke etter ord som er relevante for Amnesty, vil man kunne se hvor høyt organisasjonen kommer i organiske søk på Google. Søker jeg på «menneskerettigheter» på Google kommer Amnesty opp på 6. plass. FN derimot, som jeg anser som konkurrenten, kommer opp som et av de første treffene.

Skjermbilder hentet fra Google.com

Søke jeg på noe mer spesifikt rettet mot organisasjonen, som «BLM-signaturer» kommer Amnesty opp som begge de to første treffene.

Skjermbilde hentet fra Google.com

Dette betyr at Amnesty hat vært flinke i arbeidet med SEO, og har postet relevante og engasjerende innlegg om dette temaet. For å forbedre deres SEO ytterligere, kan tiltak være endre høyere aktivitet på sosiale plattformer, eksempelvis TikTok og Snapchat. En grunn til dette er at dette er plattformer som hovedsakelig benyttes av unge mennesker, og det vil være viktig at budskap om menneskerettigheter treffer et yngre publikum også.

Håper dette blogg-innlegget var interessant! Hvis noen ønsker å lese om hvordan jeg anbefaler Orkla å forbedre sin SEO, kan mitt tidligere blogg innlegg om nettopp dette leses her: 8 MÅTER ORKLA KAN FORBEDRE SEO RANKINGER I 2021 – Anabelle Larsen

Kilder:

Hjem | Amnesty International Norge

Amnesty, Instagram

Amnesty, Facebook

Amnesty, Facebook

Google.com

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *