Hvilke markedsføringskanaler bør du velge i 2021?

Markedsføring har endret seg drastisk de siste årene. Fra tradisjonell markedsføring i form av radio og aviser, til nye og langt flere kanaler som sosiale medier og annen teknologi. Med andre ord har måten bedrifter reklamerer på, hvordan de bruker ressurser og penger på for å øke merkekjennskap til sitt merke endret seg til der vi er i dag. Hvordan bør egentlig bedrifter benytte digitale markedsføringskanaler i dag? 

Facebook

Facebook har fått en rekke nye bruksområder siden plattformen startet opp i 2004. Fra å være en plattform for å dele minner og tanker med venner, brukes Facebook i dag av store bedrifter for å annonsere for store penger. Facebook Ads Manager gjør det enkelt å få annonser ut til flere brukere. Derimot, viser statistikk at plattformer ikke nødvendigvis er den mest lønnsomme i 2021. Hvis ikke plattformer får et oppsving i brukere igjen, tror jeg ikke dette er rett kanal for bedrifter å legge mesteparten av ressursene i fremover. 

Instagram

Selv om Instagram er eid av Facebook, blir annonsering på denne plattformen noe helt annet. Instagram, som en digital plattform er virkelig i vinden, og har gode statistikker for lønnsom markedsføring. I følge Ipsos, er det i hovedsak unge i aldersgruppen 18-29 år. Har man en bedrifts-konto inne på Instagram, kan man betale for annonser som popper opp på folks profiler som såkalte «sponsede» innlegg. Som eier av en bedriftsbruker kan man selv bestemme hvor mye penger man vil investere som gjenspeiler hvor mange man vil nå ned budskapet. Under pandemien, har vi også sett et oppsving i antall bedrifter som benytter Instagram for å organisere «Klikk og hent» og ta imot kundebestillinger. 

Under Instagram, føler jeg også det er relevant å trekke inn influenser-markedsføring. Denne typen markedsføring omhandler bruk av profilerte personer med en viss følgebase, som reklamerer for ditt produkt i bytte av betaling. Blogg, men også Instagram er de mest lønnsomme plattformene å drive influenser markedsføring. Dette vil jeg absolutt anbefale bedrifter å benytte, med mindre dette ikke er relevant for bedriften. 

TikTok

TikTok er en sosialt media hvor man kan dele små video-klipp på 60 sekunder. Denne typen plattform har enorme antall brukere, og vil derfor være svært lønnsomt om man får til å treffe riktig målgruppe. Inne på appen har man en såkalt «For You»-Page, hvor man gjennom algoritmer dukker opp på profiler verden over. Klarer man å få såpass mye oppmerksomhet at man gjentatte ganger havner på denne siden, vil man optimalt sett treffe flere millioner med budskapet ditt. Flyselskapet Ryanair er et godt eksempel på hvordan man kan benytte en slik plattform. Flyselskapet har tatt i bruk trender og memes, og fått enorm oppmerksomhet for sine morsomme klipp.  

LinkedIn

LinkedIn er nødvendigvis ikke en plattform man forbinder med markedsføring. Likevel, vil denne plattformen være en svært lønnsom måte å komme i kontakt med andre i samme eller ulik bransje. Også for privatpersoner, vil LinkedIn være en svært lønnsom plattform for å komme i kontakt med eventuelle arbeidsgivere. 

Oppsummering 

Som en konklusjon, vil jeg påstå at Instagram i 2021 er den mest lønnsomme digitale markedsføringskanalen. Jeg vil også tilføye at ulike digitale teknologier i form av SEO, og Google Ads er viktige elementer som støtter opp under disse plattformene fordi de er helt avgjørende for at plattformene skal kunne være så lønnsomme når det kommer til markedsføring. Håper du fant innlegget interessant og fikk noen tips til hvilke digitale markedsføringskanaler du bør benytte i din bedrift! 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *