HVORDAN BRUKE GOOGLE ANALYTICS?

Ordet “analyseverktøy” høres kanskje komplisert ut, men hva ligger egentlig bak begrepet? Analyseverktøy er noe som muligens automatisk kobles til svært dyktige og utdannede personer, med spesialkompetanse innenfor data og teknologi. Dagens analyseverktøy er derimot skreddersydd for at de fleste skal kunne sette seg inn i det. Gjør man dette, kan man analysere hvilke type mennesker som besøker nettstedet ditt mest, når de besøker nettstedet, og fra hvor i verden. 

Bilde hentet fra Google.com

Google Analytics er et kjent analyseverktøy som kan konfigureres med så og si hvilket som helst nettsted. Data og informasjonen du får i Google Analytics kan brukes som beslutningsgrunnlag når du skal ta avgjørelser videre. Til og begynne med syntes jeg Google Analytics virket svært komplisert, med utallige knapper og funksjoner. Etterhvert som jeg gjorde online-kursene, samt så en del på Youtube videoer, gikk det et lite lys opp. 

Jeg skal i dette blogginnlegget forsøke å steg for steg gå igjennom hvordan jeg bruker Google Analytics i min blogg. Det var også svært lærerikt når jeg først fikk det til, og ser nå på dette som en viktig virkemiddel jeg kommer til å benytte videre i fremtiden. 

  1. Installering

På WordPress finnes det flere typer verktøy, som har ulike funksjoner som kan benyttes på ditt nettsted. Her kan man laste ned Google Kit By Google, og lage en konto. Videre koblet jeg min google-konto opp mot bloggen, og vipps hadde jeg tilgang til dataene i Google Analytics.

2. Innhente informasjon og data 

Når Google Analytics er installert, kommer dataene fra WordPress sakte men sikkert inn. Ved hjelp av Google Analytics kan man se hvor klikkene kommer fra i verden, hvilken enhet de benytter når de har klikket seg inn på nettsiden. Videre kan jeg se hvilke av blogginnleggene som har generert flest klikk, samt om disse leser innleggene fra mobil-enhet eller pc. 

Trykker man på kanaler, posisjon og enheter, kan man finne ut hvilke kanaler klikkene er generert fra, fra hvilken posisjon de er gjort fra, og fra hvilke type enhet. 

3. Analyse

Inne på Googleanalytics.com kan man lese av data som klikk, antall visninger på nettsiden akkurat nå, og annen informasjon. Her får man en publikums oversikt som viser hvilke type publikum og hvor mange som har vært inne på nettsiden til de forskjellige tidspunktene. Informasjon om hvor lenge de ulike brukerne er inne på siden, vises også her. Her får jeg informasjon om at de fleste klikkene kommer fra deling på sosiale medier. Her ser jeg hvor mye det har å si at jeg deler innlegg på LinkedIn og Facebook. 

Som en konklusjon ser jeg hvor mye viktig informasjon jeg får ved hjelp av Google Analytics. Denne teknologien,sammen med andre teknologier, er under stadig utvikling. Derfor mener jeg at denne typen verktøy kommer til å være svært viktig å kunne senere, når den er utviklet enda bedre. Jeg anbefaler på det sterkeste at alle lærer seg dette, tar online-kursene og leker seg med Google Analytics på sitt nettsted! 

Kilder:

https://analytics.google.com/analytics/web/#/p265916336/reports/defaulthome

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *