8 MÅTER ORKLA KAN FORBEDRE SEO RANKINGER I 2021

Dette er et innlegg som er inspirert av et innlegg som opprinnelig er skrevet av Neil Patel, publisert på quicksprout.com den 10. februar 2021. Innlegget er oversatt, gjort om og forbedret av meg. Videre har jeg valgt å benytte innholdet til å hjelpe Orkla.no med å forbedre sin SEO. 

Hvor kommer trafikken til nettstedet ditt fra? Hvis du ønsker at folk skal finne bedriften din gjennom et Google-søk, må søkemotoroptimalisering (SEO) være øverst på prioritetslisten. Det vil være vanskelig å generere potensielle kunder for virksomheten din hvis ingen finner deg.

Visste du at 93% av handlinger som skjer på Internett startet med en søkemotor? Men hva skjer egentlig etter at noen har gjort et søk? Toppresultatet på Google har 33% sjanse for å bli klikket inn på. Det betyr at hvis du ikke er nummer én på siden, har du bare gått glipp av en tredjedel av potensiell trafikk. 

Det som er enda mer forbløffende er at 75% av folk ikke en gang klikker seg over på den andre siden i søkeresultatene. Årsaken til at andre nettsteder rangerer høyere enn deg på Google, er fordi de gjør en bevisst innsats for å forbedre SEO.
 Neil Patel har rangert de 34 beste måtene å forbedre SEO rankingen til bedrifter. Jeg har valgt å ta for meg de 8 tipsene han beskriver, som jeg mener er de viktigste. Deretter ønsker jeg å beskrive hvordan Orkla kan benytte disse for å forbedre sin SEO-ranking. 
 Orkla beskriver seg selv som ledende leverandør av merkevarer innen daglighandel, storhusholdning, faghandel, apotek og på bakerimarkedet i Norden, Baltikum og andre deler av Sør-Europa. 
 Når jeg googler «merkevarer til dagligvare» kommer ikke Orkla opp på første siden på google. Konkurrenten NorgesGruppen derimot, kommer opp som nummer 2. 

Skjermdump fra Google.no
 
 
NorgesGruppen beskriver seg selv som leverandør av egne merkevarer som i hovedsak selges til dagligvarebutikker og storhusholdningsaktører. Hva er grunnen til at NorgesGruppen kommer opp på 2. plass på google søket «merkevarer til dagligvare»? Og at Orkla ikke kommer opp i det hele tatt på første side? 




Det som er enda mer forbløffende er at 75% av folk ikke en gang klikker seg over på den andre siden i søkeresultatene. Årsaken til at andre nettsteder rangerer høyere enn deg på Google, er fordi de gjør en bevisst innsats for å forbedre SEO.
Skjermdump fra Google.no
Når jeg gjør et googlesøk på «kjente merkevarer Norden» kommer Orkla opp på første siden, men ikke på noen av de første søkene. Her kommer noen tips til hvordan Orkla kan forbedre sin SEO-rangering:
 
  1. Forbedre sidehastighet

Sidehastigheten din er svært viktig når det kommer til hvordan du rangerer i Googlesøk. Først og fremst, hvis sidehastigheten din er for treg vil Google gjenkjenne dette og det vil skade rangeringen. Et tregt nettsted vil også påvirke måten besøkende på nettsiden din engasjerer seg i nettstedet sitt. Men hva er egentlig en treg nettside?

Forskning viser at 40% av besøkende på nettsiden vil forlate siden hvis det tar mer enn 3 sekunder å laste inn. 80% av besøkende kommer heller ikke tilbake til nettstedet hvis det tar mer enn 3 sekunder å laste. 

Dette er kritisk for Orkla sin SEO- rangeringen fordi det til slutt vil drepe trafikken til nettstedet. 

På bakgrunn av dette er det ekstremt viktig å optimalisere både sidehastighet og responstid på serveren. Dette kan testes gjennom sider som for eksempel Pingdom. 

Skjermdump fra Pingdom.com

Etter å ta kjørt en test av nettsiden til Orkla kommer det frem at laste-tiden til nettsiden er på 1,29 sekunder, noe som er bra. På «performance grade» scorer Orkla 82/100. For å øke denne, kommer Pingdom med noen tips. Det å redusere antall komponenter på en side reduserer antall HTTP-forespørsler som kreves for å gjengi siden, noe som resulterer i raskere sidelastning. Noen måter å redusere antall komponenter på er å; kombinere filer, kombinere flere skript i ett skript og kombinere flere CSS-filer i ett skript. 

2. Optimaliser bildene dine

Bilder er bra for nettstedet ditt, men du må sørge for at de er optimalisert riktig hvis du vil at bildene skal forbedre din SEO-rangering. Med riktig optimalisering refereres det til riktig filformat og størrelse. Enorme bilder kan redusere innlastingstiden din, noe som skader rangeringen. Orkla benytter store header-bilder til alle produktene sine. De store bildene bruker lengre tid på å laste inn enn selve siden, noe som fører til at bildene henger seg litt opp. 

Under har jeg tatt med et eksempel på hvordan et bilde med lavere oppløsning ser ut ved siden av et med god oppløsning. Her burde Orkla sørge for at «Zalo»-logoen er i like god kvalitet som bildet ved siden av. Det samme er tilfelle med logoen til «Skipper lakrisbåter». 

Skjermdump fra Orkla.no

3. Bryt opp innholdet ditt med mindre tekster

Overskrifter er en måte å forbedre brukeropplevelsen til nettstedet ditt. Det å bryte opp innholdet gjør det lettere å lese eller skumlese innholdet. Hvis nettstedet ditt bare er en tekstvegg, vil dette gjøre at leseren ikke gidder å bruke tid på det. Som et resultat av dette vil SEO-rangeringen lide. 

Nedenfor ser man en skjermdump fra Orkla.no og et innlegg om klimaledelse. Dette blir mye tekst uten noen form for underoverskrifter. 

4. Ikke bare skrevne ord

Innholdet på nettsiden burde være mer enn bare skreven ord. Bilder er flott, men det er mer Orkla kan legge til for å forbedre SEO-rangeringen. 

Orkla burde vurdere å legge til andre multimedia-elementer som videoer, lysbildefremvisning eller lyd. Det kan være lettere å se på noe, enn å lese om det. Det er en direkte sammenheng mellom videoer og andre medier på nettsiden, og SEO-rangering. Slike elementer vil også påvirke tiden noen bruker på nettstedet. 

Mine tips til Orkla;

  • Ha lysbildefremvisning av flere produkter på headeren på første siden isteden for ett enkelt bilde. 
  • Legg til produktvideoer/reklamevideoer til produktene
  • Under «bli kjent med oss»: en video hvor noen fra Orkla presenterer seg selv og firmaet
  • Video om hvordan for eksempel produktene fra «klar» brukes. 

Avhengig av lengden på en video, kan folk være på nettsiden i flere minutter. Dette vil være med på å øke søkerangeringen. 

5. Deling på sosiale medier

Hver bedrift og nettside må være tilgjengelig på sosiale medier.

Hvis folk deler lenker til nettstedet ditt i sosiale medier, vil SEO-rangeringen bli forbedret!

Ved å inkludere «deling på sosiale medier» ikoner på alt Orkla deler, vil dette hjelpe med at folk deler innhold Orkla poster. 

Orkla har en Instagram-konto og en Facebook konto som ikke blir brukt like aktivt som det burde.

Skjermdump fra Facebook siden til Orkla

Både instagram kontoen og Facebook siden til Orkla ser ikke ut til å være nok i bruk. I skrivende stund er det 10 dager siden siste post på begge plattformene. Jeg vil oppfordre Orkla til å ta disse mediene mer på alvor for å faktisk forstå hvor lojale og engasjerte følgere og kunder man kan generere gjennom disse. 

Mine tips til Orkla på Facebook og Instagram:

  • Legg ut bilder og/eller stories hver dag for å generere følgere
  • Poste bilder av nyheter i begge kanaler
  • Ikke poste nøyaktig det samme i begge kanaler, da formaliteten ikke er lik på Facebook og Instagram
  • Kjøre giveaways av nyheter i begge kanaler jevnlig, feks. Påske-giveaway!
  • Få folk til å dele innhold på sine plattformer, eksempelvis gjennom giveaways
  • Legge ut morsomme klipp og bilder som genererer engasjerte følgere

6. Lag mobil app

Det å lage en mobilapp kan bidra til å styrke SEO. Dette er et relativt dyrt alternativ, men en god investering. 

Google indekserer nå apper på Googlesøk med Firebase App Indexing. Når folk søker etter nøkkelord i din nisje, kan de finne din app som skaper forsterket SEO. Når din app dukker opp på Google-søl blir den automatisk en verdifull ressurs. 

For Orkla vil dette være kostbart, men absolutt verdt det. Jeg mener også det vil være med på å skape et nærere bånd til forbrukere, og ikke bare bedriftskunder. 

Her er mine tips til hva appen til Orkla burde inneholde:

  • Nyheter (i alle produktkategorier)
  • «Kommer snart» funksjon hvor du kan se kommende nyheter og forhåndsbestille disse
  •  Varslinger hver gang det kommer en ny nyhet
  • Ingredienslister
  • Nærmeste butikk som selger dette produktet
  • En funksjon som lagrer hver gang du kjøper noe fra Orkla, og at du på bakgrunn av dette får tilbud og rabatter
  • Tilbudsaviser

Forslag til Orkla app, Anabelle Larsen

7. Sett opp Google Business

SEO er viktig, også lokal SEO. Derfor kan det være vesentlig at Orkla bruker noen minutter på å sette opp en konto i Google Business. Dette lar bedriften redigere informasjonen på bedriften din, bekrefte kontaktinformasjon, legge til bilder, overvåke anmeldelser og mer. Her er et eksempel på en bedrift som har benyttet Google Business:

Skjermdump fra tilfeldig Google Business fra Google.

Gjør Orkla dette, vil det gi en enorm fordel i forhold til konkurrenter som ikke klarer å utnytte denne ressursen!

8. Influenser

Orkla kan benytte influensers til å reklamere for produkter fra forskjellige produktkategorier. Det er viktig at Orkla gjør god research for å finne påvirkere med en stor og lojal følger base, og som er perfekt til å kommunisere innholdet Orkla ønsker å kommunisere. 

Det er viktig at Orkla bruker kreativiteten til å utvikle avansert og informativt innhold i sin nisje. 

Her er et eksempel på en type influenser-markedsføring til en målgruppe Orkla kan fokusere på med en av deres produktkategorier:

Skjermdump fra Ida Wulff, Instagram.

Konklusjon

Optimalisering av søkemotor er ikke bare en kjepphest som snart vil avvikles. Det er noe nettstedet ditt må konsentrere seg om raskest mulig. Det er definitivt ikke for sent å starte med å fokusere på SEO nå. Det er derimot viktig å begynne med noen få trinn av gangen, for så å gå videre til neste. Det er viktig å overvåke resultatene, sjekke trafikken din og optimalisere søkerangeringen som vil bidra til en høyere SEO-rangering!

Kilder:

https://www.klipfolio.com/blog/best-blog-posts

www.Orkla.no

https://www.norgesgruppen.no/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *