Vurdering av nettbutikk

Hvordan vurderer man egentlig en nettbutikk? Jeg syntes det er enkelt å si hvilke nettbutikker jeg liker og hvilke jeg misliker, men hva er egentlig grunnen til preferansene? Jeg har valgt å vurdere nettbutikken til Vinmonopolet.no. Jeg har valgt å ta utgangspunkt i en blanding av de 10 stegene som Lund tar oss igjennom i markedsføringspodden, samt Mediabooster.no`s tips til å lykkes med netthandel. Til slutt vil jeg komme med en oppsummering som forhåpentligvis kan hjelpe vinmonopolet.no med å forbedre sin nettbutikk. 

Skjermdump fra vinmonopolet.no

Hvem er As Vinmonopolet?

Vinmonopolet er et norsk aksjeselskap som er eid av den norske stat. Selskapet ble etablert som et privat aksjeselskap under statlig kontroll i 1922. Vinmonopolet har nasjonalt monopol på butikksalg av vin, brennevin og sterkøl. Det vil si drikkevarer som har høyere alkoholinnhold enn 4,75 i volumprosent.

Selger med ansvar!

Det finnes 337 vinmonopolet-butikker i Norge med et hovedkontor i Oslo. Det viktigste vinmonopolet gjør er å selge med ansvar. Det vil si at vinmonopolet ikke har som mål å selge mest mulig for å øke deres profitt. Jeg ønsker å se om dette gjenspeiles i deres nettbutikk. Samt om jeg kan se forskjeller sammenlignet med andre nettbutikker som har som mål å selge mest mulig varer. 

Et bilde som inneholder person

Automatisk generert beskrivelse
Skjermdump fra vinmonopolet.no

Hvordan vurdere Vinmonopolets nettbutikk?

På vinmonopolet.no kan man lese om selskapets strategi. Her kan man se at deres visjon er «ønsket av alle». Vinmonopolets viktigste samfunnsoppdrag er å være samfunnets viktigste virkemiddel for ansvarlig salg av alkohol. For mange er alkohol et betent og tabubelagt tema. Noen vil også kun se på vinmonopolet som bidragsyter til negativitet som avhengighet. På bakgrunn av at vinmonopolet har strenge juridiske lover å forholde seg til når det gjelder markedsføring, samt et enormt samfunnsansvar har jeg kommet frem til hva jeg hovedsakelig vil fokusere på når jeg skal vurdere deres nettbutikk;

Hva kommuniserer vinmonopolet egentlig i deres nettbutikk med tanke på deres viktige samfunnsansvar? 

Førsteinntrykk

Førsteinntrykket er utrolig viktig når det kommet til nettbutikker. Det gjelder å skape det beste førsteinntrykket så fort kunden har klikket seg inn. Et godt førsteinntrykk vil gjøre at kunden enten velger å utforske nettbutikken, eller å «snu i døra». 

Kunden avgjør om førsteinntrykket er godt ved å kunne svare på disse spørsmålene i løpet av fem sekunder: 

  • Har jeg kommet til riktig sted
  • Hva kan jeg gjøre her
  • Hvorfor skal jeg gjøre det her? 

Førsteinntrykket på vinmonopolet.no gjør meg sikker på at jeg har kommet til rett sted. Tydelig vinmonopolet logo øverst i venstre hjørnet, etterfulgt av de forskjellige kategoriene for drikkevarer. Nettsiden er ved første øyekast oversiktlig og fin, med tydelige symboler og kategorier for hva som kan gjøres på siden.  

USP står for Unique Selling Point. Dette vil jeg si kommer tydelig frem på forsiden i form av selskapets ansvar ovenfor kundene. 

Skjermdump fra vinmonopolet.no

Utseende og branding

Jeg velger å ta med dette punktet fordi jeg mener dette er det viktigste å overveie for vinmonopolet.no. Branding i markedsføringsfaget handler generelt sett om å skape en sterk merkevare som fører til salg. I henhold til alkoholloven §9-2 første ledd er det ulovlig å reklamere for alkoholholdig drikke. Derfor mener jeg at branding hos vinmonopolet handler om noe helt annet. I en artikkel fra aftenposten skrives det at russ kjøper billigere (og i verste fall giftig) alkohol fra smuglere. Hvorfor skjer dette? Jeg mener at merkevarebygging for vinmonopolet handler om å skape et forhold til menneskene i samfunnet. Et forhold som innebærer trygghet og formodning, som igjen fører til at folk heller handler lovlig hos vinmonopolet enn eksempelvis slik som nevnt i artikkelen. 

Utseende på nettbutikken til vinmonopolet.no viser tydelig at selskapet forsøker å skape et slikt forhold. Lystbetonte farger og fonter gjør at siden appellerer til unge som eldre. Det er også et bilde av en ung jente på forsiden i en kampanje mot langing, noe som inkluderer ungdommen som en del av vinmonopolets kunder. Sammenlagt føler jeg nettbutikken er utformet slik at den rettes mot alle kjønn og aldersgrupper. 

Instagram

For å drive mer trafikk til nettsiden, kunne det vært en ide å satse mer på Instagram. Vinmonopolet har en eksisterende instagram-bruker som ser ut til å ikke være i bruk. Få følgere og siste postet innlegg i 2018. Jeg tror vinmonopolet kunne forsterket forholdet sitt til befolkningen om denne hadde blitt brukt ytterligere. Eksempelvis bilder av kampanjer mot langing, påminnelser om å vise legitimasjon, samfunnsansvar, smittevern, ansatte og butikker kunne vært innhold som kan postes i en slik kanal. 

Gjøre det enkelt for kunden

Brukervennlighet på nettsiden er alfa og omega for om kunden velger å gjennomføre eller avslutte kjøpet. Dersom nettsiden har mangel på brukervennlighet kan dette gå utover eventuelle salg. Nettbutikken må være enkel å navigere seg frem på for å finne produktinformasjon. På grunn av blant annet pandemien har netthandelen økt betraktelig. Derfor er det viktig at nettsiden fungerer optimalt, også på mobil. 

Jeg syntes nettsiden til vinmonopolet.no lever opp til optimal brukervennlighet. Det er lett å finne informasjon om priser og produkter. Den er oversiktlig, og har en «søk» funksjon som kan hjelpe meg om jeg ikke finner det jeg skal ved første øyekast. Mobilversjonen er det også ingenting å utsette på.

Pirk; det er liten skrift på informasjonen om varen kan bestilles og/eller leveres på døren. Denne teksten blir i minste laget. På mobilversjonen står denne teksten også litt tett oppi hverandre. 

Kjøpsprosessen

For at kunden ikke skal minste interessen i løpet av kjøpsprosessen må også denne være brukervennlig og enkel. Informasjon om ulike betalingsløsninger og frakt må være lett tilgjengelig. Eventuelle leveringskostnader og leveringsalternativer er viktig å få frem. Målet er å få kjøpsprosessen så enkel som mulig, med færrest mulig steg. 

  1. Første steget i vinmonopolet.no sin betalingsprosess er oversikt over handlekurven. 

  • Neste steg er enten å logge inn på en eksisterende bruker, eller opprette en ny. Man kan ikke handle som «gjest» som man kan på andre nettbutikker. Dette kan derimot ha juridiske årsaker når det gjelder salg av alkohol. 

  • Etter å ha logget inn får man igjen oversikt over handlekurven, samt forskjellige leveringsalternativer. Her kan man velge å enten reservere varer som ditt lokale vinmonopol allerede har inne, eller bestille fra bestillingsutvalget. Jeg valgte sistnevnte.  På grunn av alkoholloven kan man selvsagt ikke bestille hjem i postkassen på samme måte som med andre nettbutikker. 
  • Siste steget i kjøpsprosessen er betaling. Her blir jeg positivt overrasket over at Vipps er et av betalingsalternativene, da dette er den mest effektive betalingsløsningen. Det ble noen misforståelser om hvordan jeg skulle legge inn et nytt kort, men fant raskt ut at dette skjedde på neste side under «bekreft og betal». 

Hastighet

Nettbutikkens teknologi og hastighet har mye å si for om et salg blir gjennomført eller ikke. Mange mister interesse og forlater nettsiden hvis det tar for lang tid å laste siden. Google PageSpeed kan brukes for å teste hastigheten på nettsiden. 

Skjermdump fra GooglePagespeed

I Google PageSpeed ser man at vinmonopolet scorer 89/100 på datamaskin og 94/100 på mobil.  Dermed ser vi at selskapet scorer meget høyt på mobilhastighet. Derimot bør det gjøres noe for å sørge for at siden blir raskere for kunden på PC versjonen. 

Trygghet og kundekommunikasjon

Trygghet og kommunikasjon er viktig for at kunden skal føle det er trygt å handle i nettbutikken. På bakgrunn av at vinmonopolet er et monopol som er eid at staten, skaper dette automatisk en trygghet. Vinmonopolet har også en godt synlig «kundeservice» knapp hvor man enkelt får tak i hjelp. I tillegg til dette finnes det en «snakk med oss» funksjon nederst til høyre på siden, som optimaliserer kommunikasjonen med kundene. Det finnes derimot ingen plass hvor tidligere kunder kan skrive om sin kundeopplevelse. Dermed må kunden bare stole på at vinmonopolet er en trygg og kundevennlig plass å handle. For ordnes skyld har vinmonopolet faktisk vunnet KPMGs og Virke sin kåring av kundeopplevelse og service! 

Bilde fra vinmonopolet.no

Oppsummering

Som en oppsummering vil jeg si det har vært en utfordring å vurdere nettbutikken til vinmonopolet.no. Det har samtidig vært lærerikt å vurdere en av få nettbutikker hvor målet med siden ikke er å generere salg. Min konklusjon er at nettsiden er fin, oversiktlig og brukervennlig. Noe ungdommelige/barnslige farger og fonter, men dette er også positivt for å inkludere den yngre brukergruppen. Jeg syntes vinmonopolet har klart å skape en fin nettbutikk med et godt budskap. 

Det er viktig for Vinmonopolet å fremstå som en seriøs og respektert bedrift i samfunnet. Det vil være viktig at vinmonopolets kunder respekterer og forstår bedriftens regler for salg av alkohol. Samtidig som vinmonopolet skaper et bilde av en aktiv alkoholpolitisk samfunnsaktør som ikke glorifiserer problemene alkohol kan føre med seg, samtidig som å skape en positiv atmosfære rundt merkenavnet. Dette har de klart! 

Kilder brukt:

https://www.vinmonopolet.no

https://markedsforingspodden.no

https://www.aftenposten.no/norge/i/L0rrR/russ-kjoeper-alkohol-av-smuglere

https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?url=http%3A%2F%2Fvinmonopolet.no%2F&tab=desktop

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *